Diferenţele existente între noi şi ceilalţi (culoarea pielii, sexul, obiceiurile, limba, credinţele religioase etc.) sunt considerate deficienţe sau apreciem că „noi” avem însuşiri pozitive, iar „ei” au însuşiri negative.
Etichetările, care sunt utilizate pentru simplificarea gândirii, a exprimării, pot deveni dăunătoare atunci când formulăm etichetări nefavorabile despre o persoană (grup de persoane) şi ne comportăm ca atare.
Eşecurile – atunci când nu avem succes sau când ne confruntăm cu dificultăţi, apreciem că este vinovat oricine altcineva decât noi.
Competiţia între persoane sau grupuri poate conduce la o evaluare negativă a celuilalt sau a grupului.
Elitismul, care se referă la tendinţa de a considera că facem parte dintr-o categorie aleasă, valoroasă (numită elită), fapt care ne-ar face superiori în raport cu ceilalţi.
Învăţarea în familii sau în cadrul altor grupuri sociale, în primul rând datorită unei experienţe personale insuficiente,
Care sunt principalele forme ale prejudecăților?
- Rasismul: dispreţul, ura faţă de altă rasă;
- Naţionalismul şovin (etnocentrismul): ostilitatea faţă de alte naţionalităţi;
- Xenofobia: teama sau ura faţă de străini;
- Antisemitismul: ostilitatea faţă de evrei;
- Sexismul: ideea, sentimentul că un sex este superior celuilalt;
- Gerontofobia: ostilitatea faţă de bătrâni;
- Juventofobia: ostilitatea faţă de tineri