Stereotipurile: sunt idei preconcepute, reprezentări simpliste, acceptate şi vehiculate fără reflecţie, fără a cunoaşte suficient de mult despre ceva sau altcineva. Ideile fixe pe care oamenii le au în acest sens, adesea greşite sau incomplete, ne permit să luăm repede decizii, chiar dacă nu pe cele mai bune.
Stereotipurile nu sunt întotdeauna negative. Le construim pentru a putea să interacţionăm în mod eficient, să ştim ce comportamente sunt considerate acceptabile sau inacceptabile pentru anumite grupuri şi culturi. Oricum, avem o responsabilitate morală de a distinge între bine şi rău şi de a clasifica pozitiv şi negativ un individ sau un grup de persoane.
Stereotipurile pot fi : pozitive, atunci când reunesc în structura lor trăsături valorizate pozitiv la nivel social, sau negative, dacă reunesc anumite caracteristici valorizate negativ. În general, indivizii dezvoltă mai puternic stereotipuri negative referitoare la alte grupuri decât la cele din care el face parte. Stereotipurile sunt colective din punct de vedere al originii, deşi sunt împărtăşite de fi ecare individ în parte. Ele tind să devină „credinţe împărtăşite normativ, consistente cu valorile şi ideologiile grupului de care aparţine persoana”.
Prejudecata: reprezintă atitudinea unei persoane, deseori negativă, cu privire la tipurile de persoane sau de grupuri, în funcţie de propria apartenenţă socială. Îmbrăcând forma unei opinii sau a unui sentiment nedrept, format fără îndeajuns de multă gândire sau cunoaştere, prejudecăţile au ca fundament teama şi ignoranţa, determinând apariţia unor comportamente discriminatorii faţă de alte persoane.
Prejudecata este o părere, o idee preconcepută (şi adesea eronată) pe care şi-o face cineva asupra unui lucru, adoptată, de obicei, fără cunoaşterea directă a faptelor. Are la bază stereotipizarea, este universală şi rigidă şi poate fi un gând, o concepţie manifestată prin discriminare. Prejudecata reprezintă o atitudine individuală sau colectivă legată de o persoană sau un grup de persoane. Este o judecată care nu are o justificare raţională, de cele mai multe ori eronată şi peiorativă, adoptată fără cunoaşterea directă a faptelor. Are la bază termenul de stereotip, pe care îl include.